We doen het veilig, of we doen het niet

21 Oct 2014

Veilig werken is het allerbelangrijkst. Tata Steel geeft medewerkers daarom inzicht in hun eigen gedrag en stelt alle kennis en kunde over veiligheid beschikbaar. Sinds 2012 zijn 1.800 medewerkers opgeleid in een veiligheidsteam. In totaal zullen 5.000 medewerkers deze trainingen volgen. Gedurende vier weken volgt men, onafgebroken en volledig vrijgesteld van het eigen werk, een zeer intensieve veiligheidsopleiding. Maandelijks worden op deze wijze ongeveer 80 medewerkers opgeleid tot veiligheidsambassadeur.

De theorie wordt direct in de praktijk gebracht door in de eigen fabriek onveilige situaties te herkennen en direct projectmatig op te lossen. Na vier weken wordt elk project gepresenteerd aan een directielid en aan het managementteam van de eigen werkeenheid. Ook ontvangt elke deelnemer een certificaat ΓǤveiligheidsambassadeurΓÇÔ. De uitspraak "we doen het veilig of we doen het niet" krijgt op deze wijze inhoud.

De resultaten van de trainingen zijn spectaculair. Het aantal ongevallen is sinds 2012 gehalveerd. Hiermee behoort Tata Steel tot de best presterende bedrijven op het gebied van veiligheid ter wereld.

In juni 2012 heeft Tata Steel een tweede plaats behaald bij de uitreiking van een Safety Award van de World Steel Association. In 2014 is de grens van zes miljoen gewerkte uren zonder een arbeidsgerelateerd verzuimongeval bereikt en is het bedrijf opnieuw genomineerd door de World Steel Association.