Steun aan gezondheid, sport en bijzondere initiatieven

21 Oct 2014

In navolging van de Tata Group-gedachte heeft het bedrijf in IJmuiden ook in 2013 diverse goede doelen en initiatieven een warm hart toe gedragen.

Nieuw donatiebeleid

In het najaar van 2013 heeft Tata Steel een nieuw donatiebeleid geïntroduceerd. Het staalbedrijf is diep geworteld in de lokale gemeenschap en het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven in de regio is daarom essentieel. Daarom wordt sinds 2013 de omgeving actief betrokken bij het beoordelen van aanvragen. Dit wordt gedaan door een community-comité. In dit comité hebben diverse vertegenwoordigers uit de regio zitting. Daarnaast is gekozen voor een vast thema voor een periode van drie jaar. Het huidige thema is Future Generations. Projecten die passen binnen dit thema komen in aanmerking voor een donatie.

Tata Steel Marquetteloop

Op zondag 16 juni 2013 vond de Tata Steel Marquetteloop in Heemskerk plaats, een jaarlijks terugkerend hardloopevenement. In totaal deden 1613 volwassenen mee aan de loop. Daarnaast renden bijna 600 kinderen mee tijdens de Tata Kids of Steel Run, onderdeel van de Marquetteloop.

Tata Steel Chess Tournament

Van 11 tot 27 januari 2013 stond Wijk aan Zee in het teken van schaken. Het Tata Steel Chess Tournament, één van de grootste en sterkst bezette schaaktoernooien ter wereld, vierde zijn 75e verjaardag.

Maar niet alleen professionele schakers nemen achter het bord plaats. Ook leerlingen van basisscholen, ambtenaren van naburige gemeenten, journalisten, leveranciers, eigen medewerkers en klanten, provinciale statenleden en (oud-) parlementariërs spelen mee in speciale schaakevenementen en -competities.

In 2014 is het evenement in een nieuw jasje gestoken. In 2013 is hard gewerkt aan deze nieuwe opzet. Om het toernooi nog meer allure en de schaaksport een nog breder podium te bieden, speelden de grootmeesters uit de A-groep één dag in het Rijksmuseum inAmsterdam en één dag op High Tech Campus Eindhoven. De topschakers gingen in twee grootmeestergroepen de strijd met elkaar aan.

Een week na het Tata Steel Chess Tournament werd in de Statenpassage van de Tweede Kamer het Torentjes Schaak Simultaan gespeeld. (Oud-)Kamerleden, politiek journalisten en bewoners van de Tweede Kamer namen het in 2013 op tegen de jongste wereldkampioene ooit, de Chinese grootmeester Hou Yifan. In 2014 stond de Cubaanse grootmeester Leinier Dominguez achter het schaakbord.

Tata Steel Orkest

Het Tata Steel Orkest is een bedrijfsmuziekvereniging. Iedereen die een muziekinstrument speelt, of wil leren bespelen, kan deel uitmaken van ├⌐├⌐n of meerdere formaties van het orkest, zoals het Symfonisch Blaasorkest, de Big Band ΓǤThe Swing MastersΓÇÔ, het Opleidingsorkest en het Leerlingenorkest.

In 2013 is er op diverse plekken in de regio en daarbuiten opgetreden, zoals het traditionele Kerstconcert in Heemskerk, het Midwinterconcert in Beverwijk en het muzikaal omlijsten van de 4 mei herdenking bij Tata Steel.

Buren op bezoek bij Tata Steel

In september 2013 zijn ruim 2.500 bewoners van de IJmond-regio tijdens Nationale Burendag op bezoek geweest bij Tata Steel in IJmuiden. Velen van hen hebben per stoomtrein of bus een rondrit gemaakt over het bedrijfsterrein. Medewerkers van Tata Steel gaven tijdens de rondritten uitleg over het productieproces van staal. De bedrijfsbrandweer was erg in trek bij de jongste bezoekers.

Jubileum Telstar

Op 17 juli 2013 vierde Telstar, de voetbalclub uit Velsen-IJmuiden, zijn gouden jubileum. Tata Steel is sinds enkele jaren verbonden aan de Witte Leeuwen. Telstar bracht in december 2013 nog een bezoek aan zijn sponsor. In augustus 2014 is besloten om de samenwerking met Telstar opnieuw te verlengen. Echter, waar Tata Steel voorheen als naamsponsor fungeerde, wordt komend seizoen op een andere manier invulling gegeven aan de samenwerking. Tata Steel verbindt zich vooral aan de activiteiten voor jongeren, waaronder het Telstar Thuis in de Wijk / Playing for Succes programma en diverse jeugd-clinics.┬¦